Bruschetta med tomat


Desværre har min graviditetskvalme besluttet at den synes det er så hyggeligt her, at den vil blive hængende selvom jeg efterhånden er knap 4½ måneder gravid. Jeg har sjældent lyst til ret meget, når det er værst, men det hænder der lige er en ting jeg kan holde ud. I starten var det pizza med gorgonzola (helst kold), men den fase er jeg heldigvis ude af. I dag var det eneste der kunne hjælpe Bruschetta med tomat.

Jeg har længe elsket bruschetta, selvom jeg ikke har fået eksperimenteret meget med fyld. For bruschetta er jo faktisk brødet, som er blevet “smurt” med hvidløg, og derefter dryppet med olivenolie. Man kan putte mange gode ting på sådan et lækkert brød, men min yndlings er alligevel restaurantklassikeren med friske tomater og basilikum. Brødet skal helst være sådan et super lækkert surdejsbrød (men altså, hvidt). Jeg bruger alligevel tit billigt ciabatta (som iøvrigt udtales “Tjahbatta” og ikke Siabatta, bare lige får at få det på plads med det samme). Ja, jeg kommer sikkert i mad-helvede engang, det går altså meget godt. Og så nyder jeg luksusudgaven endnu mere, når jeg får den engang imellem.

  • 2-3 gode skiver surdejsbrød (hvidt)
  • 2-3 modne, supertomater (afhængigt af brødet størrelse)
  • 1/4 håndfuld frisk basilikum
  • Salt
  • 1 fed hvidløg
  • God olivenolie, koldpresset, ekstra jomfru og helst økologisk

Hak tomaterne i cirka 1 cm tern (det må godt være lidt rustikalt). Vend dem med salt (et gavmildt nip), og læg dem i en si over vasken, og lad det trække i en halv til en hel time. Rist brødet, gerne på en rustikal måde, som f.eks. på en grilpande/gril. Brødristeren er også ok.  Skræld hvidløgsfedet. Kør hvidløget hen over det nyristede brød, så det bliver “smurt” hen over brødet. Lad være med at bruge hele fedet! Frisk hvidløg er temmeligt heftigt, så brug kun så meget som du ønsker. Hak basilikum groft, bland det med tomaterne. Stænk brødet gavmildt med olivenolie, og fordel tomaterne på brødet.

Enkelt, friskt og genialt

Der er lukket for kommentarer.